Herkent u het volgende bij uw zoon/dochter?

 

  • Meer dan gemiddeld moeite om aan het (huis)werk te gaan beginnen.
  • Huiswerk vergeten op te schrijven of het helemaal niet horen als het opgegeven wordt.
  • Moeite om de aandacht bij een taak te houden, behalve als deze écht de interesse heeft.
  • Een ding kunnen onthouden en de rest vergeten zijn (bijv. wanneer meerdere opdrachten achter elkaar gegeven worden)
  • Ver vooruit denken maar niet in het nu zijn ('zorgen' maken over dingen in de toekomst).
  • Niet lijken niet te luisteren, zelfs als hij/zij rechtstreeks aangesproken wordt
  • Vaak dingen kwijt zijn (ongeorganiseerd en chaotisch zijn)
  • Een 'rommelige' kamer hebben/ verzamelen.
  • Alles tot het laatste moment uitstellen (en het dan in een keer wel kunnen)
  • Moeite hebben met het inschatten van tijd, vaak te laat komen..
  • Makkelijk afgeleid worden door prikkels zowel buiten zichzelf als vanuit eigen gedachten.
  • Vaak vergeetachtig zijn bij dagelijkse activiteiten.
  • Vaak niet kunnen vertellen wat er net geleerd is, ook al weet je dat het ergens wel opgeslagen is.
  • Moeite hebben met het automatiseren van de lesstof.
  • Moeilijke dingen (bijv. sommen) goed doen en eenvoudige sommen fout maken.
  • In gedachten vaak met twee of meer dingen tegelijk bezig zijn (gedachten sprongen maken)
  • Rustig lijken maar last hebben van “chaos” in het hoofd; meerdere gedachtes tegelijk.
  • Het duurt vaak langer voordat hij/zij reageert. De prikkelverwerking duurt langer.
  • Moeite met het “produceren” van werk. Ze snappen de leerstof wel, maar krijgen het niet op papier.
  • Moeite met het filteren van prikkels; vaak gevoelig zijn voor geluid (lawaai in de klas), licht, structuur van voedsel.
  • Moeite met overzicht houden (bijv. tijdens balsporten)
  • Lijken vaak passief en inactief.
  • Dromerig overkomen
  • Echt bij moeten komen van school bijv. door na school of het weekend het liefst tv/tablet ed te willen gebruiken.
  • Vermoeden van dyslexie/dyscalculie
  • Niet graag in het middelpunt van belangstelling staan (bijv. spreekbeurten ed)

 

Mogelijk is er dan sprake van ADD.

Als kindercoach mag ik geen diagnose stellen (hiervoor kunt u bij de huisarts en/of kinderarts terecht) maar ik kan uw kind (en het gezin) wel helpen om om te leren gaan met bovenstaande. In een individueel coachingstraject kijk ik samen met u als ouders en zoon/dochter naar de persoonlijke situatie. We gaan op zoek naar kwaliteiten en hoe we deze op een positieve manier kunnen inzetten. We maken samen een plan zodat de thuissituatie meer 'leefbaar' wordt. 

Interesse of meer informatie? Via het contactformulier kunt u u gegevens achterlaten; ik neem dan zo snel mogelijk contact met u op.