De voordelen van je huiswerk niet maken

Gepubliceerd op 1 juli 2019 om 06:00

“Huh, wat bedoel je? Het voordeel van mijn huiswerk niét maken?”

Voor mij, aan de andere kant van de eettafel in haar eigen woonkamer, zit een brugklasser me verbaasd aan te kijken. ‘Ja, ik ben benieuwd naar welk voordeel het voor jou heeft om je huiswerk niet te maken…..”, herhaal ik nog eens.

We zijn er inmiddels wel achter dat huiswerk maken, op zijn zachts gezegd, niet echt haar hobby is. Zoals bijna elke tiener besteedt ze liever aandacht aan Netflixen, appen en uitslapen. O ja, en paardrijden! Dan beginnen haar ogen echt te glimmen…………..

We zijn vandaag gestart met les 3 van het Ik Leer Leren-programma, een les over concentratie. In deze les komen de zogenaamde executieve functies aan de orde. Een moeilijk woord voor de manier waarop de leerling in staat is zijn/haar eigen zaken goed te plannen & te organiseren. Ook deze dame vind het lastig om te beginnen met haar huiswerk en áls ze al een start heeft gemaakt dan is ze zo klaar. “Ja, dan heb ik niet zo’n zin meer of ik vind dat ik wel genoeg mijn best heb gedaan voor vandaag”.

Plannen en organiseren zijn vaardigheden die erg handig zijn, zeker op de middelbare school. Een van de dingen die bij dit plannen en organiseren hoort is flexibel zijn. Mijn coachee geeft zichzelf een 8 voor flexibiliteit en licht dit toe;’ Ik ben heel flexibel, als ik iets voor mijn moeder moet doen zoals boodschappen dan laat ik mijn huiswerk liggen en dan ga ik eerst voor haar boodschappen doen’…..

‘Aha……dus jij gaat me alle plezier een boodschap voor je moeder doen’…(een knik)….’mmm, dat heeft natuurlijk wel als voordéél dat je niet aan je huiswerk hoeft (ik merk dat ik mijn eigen uitstelgedrag herken als ik iets moet doen waar ik geen zin in heb op dat moment 😉).

Welke voordelen zijn er nog meer voor je als je geen huiswerk maakt? Ehh…voordelen? Ehm, tja dan haal ik onvoldoendes” “Dat is niet echt een voordeel he?’.  Deze omslag in denken is kennelijk een beetje lastig dus ik probeer mee te helpen: “Je kunt bijv. Netflix kijken’ , ‘je hoeft niet te beginnen aan iets waar je eigenlijk geen zin in hebt”. 

Veel verder dan dat komen we eigenlijk niet met het bedenken van nadelen en dat Netflix kijken blijkt eigenlijk helemaal niet zo ontspannend; ‘ik merk de laatste tijd dat ik er juist moe van wordt’. Totdat ze uiteindelijk aangeeft; ‘Als ik niet aan mijn huiswerk begin kan ik ook geen fouten maken’

Wauw, …….Oké……die komt even bij mij binnen. Ik moet dit even laten bezinken “Dus als jij je huiswerk niet maakt kun je ook geen foúten maken in je huiswerk?” check ik nog een keer (een knikje). Dit voelt als dé kern van het probleem, geen fouten durven maken!

“Mmm, dat is niet echt een helpende gedachte….Weet je nog dat we het vorige keer gehad hebben over rode en groene gedachtes? Dit is een typisch rode gedachte! Hoe gaan we die ombuigen en welke gedachte past wel bij jou?

Na wat overleg komen we uiteindelijk op ‘het idee dat ik geen fouten mag maken, mag ik loslaten’ en bedenkt ze zelf 4 stappen die haar in de praktijk dichter bij deze gedachte kan brengen. Een daarvan is jezelf toespreken en proberen net zo bang te zijn maar het gewoon te durven. Dit doet ze namelijk wel vaker maar dan in een andere situatie, namelijk bij het wedstrijdrijden met haar paard.

 Ook daar is ze soms bang en gespannen. Maar zomaar van je paard springen omdat je niet meer durft, nee dat kan natuurlijk niet. Bovendien kun je niets aan je paard laten merken want die voelt je stemming aan én reageert daar gegarandeerd op.

Deze vergelijking slaat aan, ze ziet de overeenkomsten en we praten daar nog even verder over. Vandaag is er in ieder geval een grote stap gezet naar vooruitgang. De volgende keer dat ze haar huiswerk moet maken, er tegen op ziet, zal ze zich gedragen zoals bij een wedstrijd. Dapper, gespannen maar in controle!

 

 

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.