Waarom de meeste scholieren geen huiswerkbegeleiding nodig hebben (maar wel huiswerkcoaching kunnen gebruiken)

Gepubliceerd op 19 oktober 2019 12:00

Een aantal weken geleden had ik een gesprek met een moeder over mijn werk;

 

“Ja, huiswerkbegeleiding had ik vroeger al. Na schooltijd moest ik mijn huiswerk maken in zo’n afgeschermd hok en van te voren besprak ik dan met één van de drie dames die aanwezig waren wat ik die middag ging doen. Als ik het af had werd het gecontroleerd. Had ik het niet goed gemaakt dan werd ik weer teruggestuurd naar mijn hok. Ja, voor mij werkte het uiteindelijk wel…..”

 

Aan haar houding en toon van het gesprek begrijp ik dat het kennelijk voor haar wel werkte (want resultaat in cijfers) maar dat ze er niet echt blij van werd…..En dat een paar keer per week!

 

Ik vertel haar over de huiswerkcoaching die ik geef in de praktijk (iets anders dan huiswerkbegeleiding)

“In mijn praktijk kan ik in een aantal lessen leerlingen aardig op weg helpen. Dus geen maandenlange huiswerkbegeleiding een paar keer per week. Weet je, vaak ligt het er niet aan dat ze niet willen maar ze weten niet zo goed hóe ze het aan moeten pakken. Die onwennigheid met de hoeveelheid lesstof, verschillende boeken, verschillende docenten en totaal andere toetsen daar moeten ze aan wennen.

 Tijdens de coaching kijk ik vooral met hen naar: wie ben jij, hoe leer je, wat past bij jou en hoe kunnen we dat inpassen in een schema dat bij jou en je situatie past? We houden rekening met sporten, huishoudelijk klusjes maar vooral ook met het energieniveau van de leerling. De een leert nu immers sneller net na het eten en de ander direct uit school; de een heeft eerst wat ontspanning nodig en de ander heeft zo veel problemen om daarna weer te starten dat het beter is om direct uit school te beginnen. Wanneer je wordt gecoached dan kijken we dus echt naar de persoon áchter de stapel huiswerk.

 

Het coachen doet ook een beroep op de zelfstandigheid van de leerling, daar gaat het uiteindelijk om. Niet dat je, zoals in jouw geval, gecontroleerd wordt en weer teruggestuurd om het nog een keer te doen. Wél dat je zelfstandig leert een planning te maken én dat je zelf je verantwoordelijkheid hiervoor neemt.

 

En natuurlijk gaat dat best een keer mis, loopt de planning in de soep, ben je een keer iets vergeten te leren of heb je het verkeerde geleerd…..Geen enkel probleem…..Vaak komen daar de mooiste dingen uit: je ontdekt dat je eigenlijk best veel onthouden hebt in de les, je hebt alvast iets nieuws geleerd waardoor je de volgende les beter snapt, je kon een vraag in de toets beantwoorden omdat je al verder was in het hoofdstuk…..

 

Juist door als coach samen met de leerling dit te ontdekken ontstaat er zelfstandigheid en zelfvertrouwen.

 

Mijn ervaring is dat door een, kortdurende en vaak voordeligere coaching, leerlingen zo op weg geholpen kunnen worden dat ze huiswerkbegeleiding niet meer nodig hebben. En mocht blijken dat het wel zo is bijvoorbeeld omdat er thuis geen rustige omgeving is om te leren, de leerling nog niet voldoende leiderschap heeft om het écht alleen te kunnen kan er altijd nog huiswerkbegeleiding worden ingeschakeld. Maar dan is er qua zelfkennis al heel veel gewonnen. En dat is niet alleen winst voor de middelbare schoolperiode maar iets wat levenslang mee gaat.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.