Over Faalangst gesproken

- 11 maart 2020-

 

De afgelopen periode mocht ik kennis maken met een aantal leerlingen die aangaven, of waar we achter kwamen tijdens het coaching, last te hebben van faalangst.

Negatieve Faalangst

De faalangst waar mijn coachees het over hebben, die zij zelf aangeven, is de faalangst waar zij zich zelf bewust van zijn. Dat zijn de momenten dat ze dicht klappen voor een toets, buikpijn hebben, niet kunnen slapen, een black-out ervaren, aan niets anders kunnen denken…..Dit is wat we noemen de ‘negatieve’ faalangst. Soms is deze faalangst niet direct herkenbaar voor de omgeving. Zo kwam ik er tijdens een coach-traject eens achter dat de leerling haar huiswerk niet maakte, puur uit angst om het fout te doen en door het nakijken van haar huiswerk geconfronteerd te worden met deze fouten. De manier van denken maakte best indruk op mij als coach en vormde een keerpunt in de coaching. Deze ontdekking, het (h) erkennen en ombuigen van de gedachtes die kennelijk bij het maken van huiswerk hoorden zorgden ervoor dat het stapsgewijs beter ging.

Positieve Faalangst

Naast negatieve faalangst bestaat er ook ‘positieve’ faalangst. Nu klinkt dat op het eerste gehoor heel prettig, er zit immers iets positiefs in, maar dat is het eigenlijk niet. Bij positieve faalangst ervaart de leerling een gevoel van het niet kunnen en gaat daarom extra hard zijn best doen. Nóg meer leren, nog meer oefeningen maken, nóg meer……Er gaat dan zoveel uur in zitten in het voorbereiden dat het niet meer in verhouding is met de toets. Dit zijn de leerlingen die in eerste instantie hard werken om mislukkingen te voorkomen, perfectionistisch zijn ingesteld. Uiteindelijk lopen zij door deze houding het risico onderuit te gaan.

Deze positieve faalangst is vaak wat lastiger te herkennen. Ouders geven immers aan dat hun kind voldoende leert, veel tijd besteed aan school. De cijfers geven ook niet aan dat er iets mis is, terwijl het kind er steeds meer energie en tijd in steekt om aan de eigen normen te voldoen. Op zoek gaan naar een andere manier van leren die meer bij jou past als persoon kan dan het antwoord zijn.

Coaching

In alle coachtrajecten die ik geef is de insteek altijd; wie ben jij en waar liggen jouw kwaliteiten? Mijn visie is dat er veel hulp wordt aangeboden aan een leerling op momenten dat het niet goed gaat en de leerling daar ook op aangesproken wordt; je haalt onvoldoendes, je gedrag is niet ok, niet vooruit te branden met huiswerk. Om dan op een luchtige, speelse manier op onderzoek te gaan (we spelen spelletjes, doen testjes uit het werkboek, maken tekeningen) naar je kwaliteiten en wat wél goed gaat zorgt ervoor dat veel leerlingen de coaching als iets positiefs (leuk) ervaren. Bovendien is het prettig dat iemand buiten school en gezin eens met hen meedenkt.

Ervaart jouw kind ook momenten van faalangst? Of is het juist buitensporig veel met school bezig? Neem dan eens contact op voor een kennismakingsgesprek. Dan kijken we samen welke hulp jouw kind het beste kan gebruiken.