Mijn kind heeft op de basisschool helemaal geen problemen gehad met leren (heeft een havo/vwo advies); waarom is het dan handig om toch deze training te volgen?

 

* Juist de kinderen met een havo/vwo advies op de basisschool hebben op de middelbare school kans om vast te lopen. Op de basisschool ging het leren vanzelf, hebben ze er vaak niet veel moeite voor hoeven te doen. Ze hebben dus nooit geleerd te leren leren. Op de middelbare school worden dan andere vaardigheden van je verwacht. Je krijgt les op je eigen niveau waardoor de lesstof moeilijker wordt, Bovendien gaat het tempo vaak omhoog. Het is dan ook een aanrader om al direct in de brugklas te starten met het leren leren. Zo worden er in het begin al direct nieuwe vaardigheden aangeleerd die de hele middelbare schoolcarrière van pas zullen komen en waar op teruggevallen kan worden (ook als het voor klasgenoten lastiger lijkt te worden)

Is het programma alleen geschikt voor brugklassers?

 

* Nee, zeker niet. Het komt heel vaak voor dat kinderen die een havo/vwo traject volgen pas later tegen hun leer- 'beperkingen' aanlopen. Dat is ook best logisch. Op de basisschool en de middelbare school redden ze het vaak nog met hun leervermogen. Ze onthouden veel, luisteren goed in de les, onthouden al na één keer iets gelezen te hebben. Wanneer zij meer op hun eigen niveau les krijgen wordt de lesstof meer, maar ook inhoudelijk moeilijker. Je ziet vaak dat deze leerlingen dan in de 2e of in de 3e stranden (soms pas veel later als ze al op het HBO zitten). Vaak zie je dan ook dat ze afstromen naar een ander niveau. Dat is jammer want ze missen dan ook de intellectuele uitdaging die ze zo nodig hebben. Ook wanneer kinderen later tegen hun eigen grenzen aanlopen zijn ze dus van harte welkom

Waarom is zo'n programma nodig? We hadden het vroeger ook niet....

 

* Dat klopt, vroeger was er geen begeleiding. Maar in vergelijking met vroeger is, net als de gehele maatschappij overigens, ook de school meer veeleisend geworden. Lesstof is meer qua hoeveelheid maar heeft ook meer verdieping dan vroeger. En wie kent niet de verhalen van ouderen of misschien wel van je eigen generatie die achteraf graag toch verder hadden willen leren maar niet zo goed wisten hoe, de kans niet kregen of moesten werken vanwege de omstandigheden. Gelukkig komt dat veel minder voor en hebben de jongeren van nu meer de keus. Het is dan jammer als zij moeten afhaken omdat ze even niet zo goed weten hoe ze het leren het beste kunnen aanpakken

Ik vind dat we al in zo'n prestatie-gerichte maatschappij leven en dan ook nog optimaal presteren op school....Waarom?

 

* Ik begrijp dat je dit denkt maar dit is zeker niet de intentie van het programma. Voor mij gaat het erom dat ieder kind leert zoals het beste bij hem/haar past. Daarom start ik ook altijd met een test om te kijken waar het talent van een kind ligt. Dit is de basis/het uitgangspunt voor het kind om te gaan leren. Wanneer het bijvoorbeeld veel behoefte heeft aan bewegen tijdens het leren dan bouwen we dat in in de manier waarop het kind gaat leren. Door te leren op een manier die bij je past, leer je met plezier en gaat het makkelijker, dan maakt het niet uit op welk schoolniveau een kind is ingestroomd. Het gaat erom dat het leert op een niveau dat bij hem/haar past. Dan pas wordt het een gelukkig kind.

Op school worden ook leervaardigheden aangeboden tijdens de mentorlessen, wat voegt dit nog toe?

 

* De lessen over leren leren die tijdens de mentorles worden gegeven zijn algemene lessen gegeven door een mentor (iemand die deze lessen geeft naast zijn eigen vak). Als coach heb ik me afgelopen jaren verdiept in het leren leren. Het verschil met een individuele training is dat, zoals de naam al zegt, de training gericht is op de persoon zelf. Ik kijk, samen met jouw kind, naar welke manieren het beste bij hem/haar passen. Dat is anders dan een algemene les krijgen met algemene leermethodes die voor iedereen passend kunnen zijn. Tijdens de training staat jouw kind, zijn/haar behoeftes, wensen, dromen en verlangens centraal.