Regeren is vooruitzien

- 5 juli 2019 -

 

‘Ik zeg altijd: je moet knallen aan het begin. Dan is het herfst/winter en heb je alle tijd om te leren. Aan het einde van het schooljaar wordt het mooier weer, hebben ze meer activiteiten, zijn er zoveel andere dingen om te doen en wordt de concentratie minder.”

Ik ben in gesprek met een vader op een verjaardag. Mijn eigen verjaardag notabene én de vader van deze tiener is mijn neef. Noem het beroepsdeformatie maar als ik tieners zie wil ik al heel gauw weten hoe het met ze op school gaat. Hoe zijn je cijfers, lukt het allemaal….?

Maar ook welke vakken vind je leuk, waar ben je goed in, zet je je kwaliteiten ook in op school? En na school, weet je dan al wat je wilt gaan doen? Helpt dat om je huiswerk te maken? En hoe pak je dat dan aan? Kun je hulp gebruiken en heb je nog tips voor mij die ik weer kan doorgeven?

Met mijn achternichtje gaat het goed op school. Ze staat er inderdaad prima voor, hoeft zich geen zorgen te maken over de laatste toetsweek. Zó fijn is dat……Om wanneer je aan alles voelt dat de schoolperiode op zijn einde loopt (iedereen moe maar er moet nog zo veel, toetsweek, projecten afronden) je zelf daarover gerust te kunnen stellen. Tegen jezelf te kunnen zeggen; het maakt niet uit wat ik haal want ook dan ga ik nog over. En juist deze geruststelling, de spanning die wegvalt, de relaxte manier van kunnen omgaan met leren, zorgt er vaak voor dat er juist goede cijfers gehaald worden.

Ook hier thuis kennen we het. Uitrekenen wat je moet halen om nog een voldoende te blijven staan. Ik begreep dat er inmiddels ook een app voor bestaat die precies uitrekent welk cijfer je moet halen. Gelukkig is er ook hier het hele jaar hard gewerkt en zou alleen de aanwezigheid bij een toets al voldoende moeten zijn om over te gaan.

Maar er zijn ook leerlingen waar de berekening niet zo gunstig uitvalt. Die er nog hard voor moeten werken. Soms zelfs een, in verhouding, zo hoog cijfer moeten halen dat het haast onmogelijk lijkt. Of leerlingen die al zeker weten dat ze een ‘bespreek-geval’ worden. Wat een spanning moet dat met zich meebrengen.

Ik vraag me dan altijd af of deze situatie voorkomen had kunnen worden. Hebben deze leerlingen het beste uit hun zelf kunnen halen dit jaar? Is het omdat ze de inhoud, de lesstof  écht te lastig vinden of gaat er iets fout in het creëren van overzicht, de planning, het leren zelf. Wat als……?

Zelf denk ik dat het in de meeste gevallen inderdaad voorkomen had kunnen worden….Het is mijn overtuiging dat deze leerlingen niet voor niks op dit schoolniveau aan het leren zijn. Het basisschooladvies, de leerkrachten die jarenlang deze leerling geobserveerd heeft, de CITO-scores…die zullen het zeker bij het rechte eind gehad hebben?

Herken jij dit verhaal bij jouw tiener? Benieuwd wat ik voor hem/haar kan betekenen? Of staat jouw tiener aan het begin van een middelbare schoolcarrière en gun je hem/haar een goede start van het nieuwe schooljaar? Neem dan gerust eens contact op. Coaching is mogelijk van 6 weken-6 maanden en zowel online als offline mogelijk.