Thuisquarantaine

Gepubliceerd op 16 juni 2020 om 19:00

De afgelopen periode hebben onze kinderen thuis les gehad. Online van de juf, meester, leerkracht, docent. Offline van ouders. Voor iedereen was het wennen deze periode. Voor de juf of meester was het aftasten hoe veel en hoe vaak er lessen online gegeven konden worden. En had het ook nut? Lag bij de jongere kinderen niet juist het leren in het samen zijn. Bij de leerkrachten/docenten van de middelbare school zag ik óók dat ze moesten wennen. Het digitaal werken niet gewend zijn, zelf een gezin thuis hebben (dat dat net op het moment dat ze aan het lesgeven waren éven in beeld verscheen) maar ook het omgaan met een digitale presentatie. Want hoe ga je om met leerlingen die grappige achtergronden in elkaar knutselen, op een afgesproken tijdstip in één keer allemaal 'off-line' lijken te zijn of leerlingen die inbreken in je presentatie. Hoe houd je digitaal orde?

 

Maar ook voor de leerlingen zelf was het best een klus. Natuurlijk zijn zij over het algemeen een stuk digitaler dan de leerkrachten. En als ze dat al niet waren hebben ze razendsnel een nieuw medium door. Voor hen zat het wennen vooral in het niet meer contact hebben met de groep, zeker op de leeftijd van de puber/tiener een belangrijk onderdeel van het naar school gaan. Het elkaar écht zien kan gelukkig weer steeds meer. 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.