Protocol en leerkracht

Leerkracht, docent, meester of juf......Als onderwijzer ben je gebonden aan regels van de overheid, protocollen, leerplannen. Je bent druk met observaties, oudergesprekken, les geven, lessen voorbereiden. Probeert het kind in de klas te zien (alle dertig) en ook nog zelf overeind te blijven. Je zou het zo graag anders zien, op andere manieren les geven, bijvoorbeeld meer bewegen tijdens de les. Maar vind maar eens je weg, het midden tussen alle regels en afspraken én jouw eigen wijze manier van lesgeven en ideeën over het vak.

Lees meer »

Dyscalculie

Rekenen....de een kan het heel goed, de ander vind het lastig. Zeker wanneer er steeds meer tussenberekeningen gemaakt en onthouden moeten worden kan het steeds moeilijker worden. Als je als kind een beelddenker bent heb je ook nog eens de 'handicap' dat er veel gedachten tijdens het maken van de som in je opkomen, zéker als het gaat om een som met een 'verhaaltje'.  Je raakt dan naast de berekening ook nog eens verstrikt in het verhaaltje dat erbij beschreven staat. En als je dan tot een oplossing gekomen bent ga je ook nog twijfelen aan de uitkomst omdat je het wilt toetsen aan het resultaat. 

Lees meer »

Dyslexie

Wanneer je als kind dyslexie hebt heb je het een stuk lastiger op school. Bij veel vakken komt namelijk het lezen om de hoek kijken. Niet alleen bij de talen maar later ook bij wiskunde en vakken zoals aardrijkskunde. Ieder vak heeft dan zijn eigen moeilijkheid. Bij de talen wordt het steeds lastiger om het juiste antwoord te geven omdat je de tekst nét even iets anders leest dan er staat (vaak lees je de strekking, begrijp je de tekst wel maar wanneer het om details gaat kun je dingen over het hoofd zien). Maar ook bij vakken als wiskunde is het goed kunnen lezen belangrijk om de woorden uit de tekst te kunnen vertalen naar sommen. 

Lees meer »

In de brugklas

En dan zit je ineens in de brugklas.....Is je hele leven veranderd. De afstand naar school is langer, je gaat op de fiets of met het openbaar vervoer. Alle vakken zijn anders, je hebt te maken met een lesrooster, ieder uur een andere leerkracht. Je gaat niet meer naar huis voor de lunch maar eet met klasgenoten. Best spannend allemaal....

Lees meer »

Naar de brugklas

Wanneer je als kind de overstap maakt naar de brugklas kan dat best spannend zijn. Een nieuwe begin: een andere klas, les op een ander niveau. Maar eerst nog afscheid nemen van groep 8!

Lees meer »

Stress op school

De laatste periode voor de vakantie is aangebroken. Nog een aantal weken te gaan en de school hier heeft besloten toetsweek 4 door te laten gaan. Een toetsweek waarin ongeveer 11 vakken op verschillende manieren getoetst gaan worden. Het schrijven van een essay, het maken van een filmpje waarbij je duidelijk in een andere taal je verhaal doet, een project om aan te werken, een boekverslag dat geschreven moet worden, een luistertoets op de planning. En daarnaast nog de 'gewone' leertoetsen van vraag en antwoord. 

Lees meer »

Thuisquarantaine

De afgelopen periode hebben onze kinderen thuis les gehad. Online van de juf, meester, leerkracht, docent. Offline van ouders. Voor iedereen was het wennen deze periode. Voor de juf of meester was het aftasten hoe veel en hoe vaak er lessen online gegeven konden worden. En had het ook nut? Lag bij de jongere kinderen niet juist het leren in het samen zijn. Bij de leerkrachten/docenten van de middelbare school zag ik óók dat ze moesten wennen. Het digitaal werken niet gewend zijn, zelf een gezin thuis hebben (dat dat net op het moment dat ze aan het lesgeven waren éven in beeld verscheen) maar ook het omgaan met een digitale presentatie. Want hoe ga je om met leerlingen die grappige achtergronden in elkaar knutselen, op een afgesproken tijdstip in één keer allemaal 'off-line' lijken te zijn of leerlingen die inbreken in je presentatie. Hoe houd je digitaal orde?

Lees meer »

Groep 8 in 2020

Het is/was een gek jaar. Scholen, leerkrachten, ouders, kinderen. Iedereen heeft zich moeten aanpassen de afgelopen periode. Was er eerst een periode van pas op de plaats, daarna kwam er actie; moesten er beslissingen gemaakt worden. Ook over groep 8. Want wat doe je met het schoolkamp, de cito-toetsen, de musical? Lastige beslissingen voor scholen. Want wat is veilig, voor de kinderen, voor ouders, voor opa's en oma's. Wat is wijs als het gaat om het sociaal-emotionele gedeelte van school, het in groep 8 zitten, je laatste schooljaar? 

Lees meer »

Op het schoolplein

Soms is de ongeorganiseerde drukte van het schoolplein voor jou als kind gewoon te veel. Kinderen die door elkaar rennen, verschillende dingen roepen, spelletjes die gespeeld worden. Je hersenen hebben dan moeite om al die prikkels te filteren. Het kan dan fijn zijn om gewoon vanuit een hoekje te observeren, te kijken en te genieten van het spel van anderen.

Lees meer »

Hoogevoelig in de klas

Mijn dochter vertelt me regelmatig dat ze een vraag niet stelt omdat ze het gevoel heeft dat de docent zijn dag niet heeft. Ze voelt de stemming aan van leerkrachten maar ook van klasgenoten. Wanneer iemand bijvoorbeeld verdrietig is krijgt zij ook tranen in haar ogen.

Lees meer »

Hooggevoelig

Je kent ze vast wel....Kinderen die snel boos worden, kriebelig zijn of niet willen eten. Uit eigen ervaring (ik was er zelf zo één) kan ik je vertellen dat dat soms komt omdat er een labeltje van de kleding in je nek prikt, een naadje van je sok je irriteert of....nou eigenlijk alles wat niet lekker zit. Zo niet lekker, dat je er poepchagrijnig van wordt.

Lees meer »

Musical groep 8

Ik las berichten dat, ondanks alles, de musical van groep 8 tóch door kon gaan. Wel in een aangepaste vorm; een bedrijf had het idee opgepakt om de leerlingen de musical in het theater te laten opvoeren en het dan via een live-stream uit te zenden. Superleuk natuurlijk want zo kunnen zij toch hun school carrière op een leuke manier (ook als is het anders) afronden.

Lees meer »