Opnieuw met plezier naar school!

Jouw zoon/dochter is al wat langer middelbare scholier. In de brugklas leek het redelijk goed te gaan. De cijfers waren op zich in orde, ook al was je kind niet meer de beste van de klas.

 

 

Maar nu je kind doorgestroomd is naar de 2e klas of hoger merk je dat:

 

  • Je kind steeds meer en meer aansturing nodig heeft
  • Je kind steeds vaker met een onvoldoende thuis komt
  • Je je toch wel zorgen maakt of je kind wel overgaat dit jaar of 
  • Ieder jaar net met de hakken over de sloot het volgend jaar haalt
  • Je als ouder er min of meer al bij hebt neergelegd dat je kind dit jaar blijft zitten of
  • Je jezelf betrapt dat je af en toe al eens aan het nadenken bent over overstappen naar een ander onderwijsniveau.
  • Je je kind regelmatig moet helpen herinneren dat het huiswerk wel gemaakt wordt
  • Dit de sfeer in huis niet echt bevorderd
  • Je twijfelt tussen ‘erboven op zitten’ of het allemaal maar los moet laten

 

Kortom; je maakt je als ouder best wel zorgen over de schoolprestaties van je kind. En niet omdat hij/zij altijd maar de beste hoeft te zijn. Maar wél omdat je van mening bent dat je kind het onderwijsniveau wat het nu volgt in principe prima aan zou moeten kunnen. Je vraagt je daarom af waar het 'mis gaat'. 

 

Je hebt als ouder al het een en ander geprobeerd; je overhoort je kind de woordjes maar ook de tekstvakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis. je herinnert je kind er regelmatig aan huiswerk te maken of te beginnen met leren. Vaak wordt het dan alsnog laatste moment werk. Het lijkt wel alsof je kind op de een of andere manier niet wil luisteren naar jouw advies of het gewoon niet  hoort.

Af en toe kom je zelfs in de verleiding om het dan maar even over te nemen maar je weet ook dat dat geen oplossing is.  Je vindt het zelf ook lastig; je wilt je kind graag helpen maar hebt ook tijd voor jezelf en je eigen werk nodig.

 

 

 

Hoe zou het zijn als jouw kind….

 

Leert om een huiswerkplanning te maken waarmee het zelfstandig aan de slag kan

Een huiswerkplanning mét ruimte voor sport, vrije tijd, bijbaantje en klusjes in huis

Weet hoe het het beste kan leren zodat de kans op onvoldoendes kleiner wordt

Als het een onvoldoende heeft gehaald zich bewust is waar het door komt

Lekkerder in zijn vel zit en daardoor minder het conflict zoekt thuis

Weet waar zijn kwaliteiten liggen en dit gaat inzetten om te leren

Om hulp leert vragen van jou als het dat nodig heeft

Zelf de verantwoording gaat nemen voor zijn eigen leerwerk

Een onafhankelijk iemand heeft waar het zijn verhaal kwijt kan en waar het sneller iets van aanneemt

 

 

 

 

Hoe zou het voor jou als ouder zijn als…..

 

Jij weet welke manier van leren bij jouw kind het beste werkt en hem dus ook goed kunt ondersteunen als hij daar om vraagt

Jij als ouder er steeds minder tijd in hoeft te stoppen omdat jullie samen werken naar meer en meer zelfstandigheid

Je op je kind kunt vertrouwen omdat het leert te werken met een gedegen leerplan

Je je zorgen kunt delen met een professional die ervaring heeft met tieners op de middelbare school

 

 

De afgelopen jaren heb ik veel geleerd over kinderen, hun ontwikkeling en manieren van leren. Ik leerde dat iedereen anders leert en dat aansluiten bij de persoon het beste werkt voor iedereen. Op basis van deze kennis ontwikkelde ik een training speciaal gericht op tieners die op het middelbaar onderwijs havo of vwo richting volgen.  Een training waarin alles aan bod komt wat je moet weten over de middelbare school maar die vooral gaat over de persoon achter het leren. Wie ben jij en hoe leer jij het beste? Hoe motiveer je jezelf als je even geen zin hebt? Welke planning werkt voor jou en waarom? Een training die niet alleen werkt voor de middelbare school maar ook een goede basis legt voor persoonlijke ontwikkeling en de werk of studie die gevolgd gaat worden na de middelbare school.

 

De training:

Ik werk met één op één coaching. Dat betekent dat alle aandacht voor jou kind is. Bij iedere les uit het werkboek hoort 1-1,5 uur coaching. Live of online. Belangrijk omdat ieder kind zijn/haar eigen methode heeft die het beste past. Zo is er volle focus op jouw kind.

De training bestaat uit 5 lessen, waarin ik alles aan bod laat komen wat je moet weten over de middelbare school: oa. het leren leren, het maken van een planning, werken met een mindmap, het werken met pauzes en beloningen, ontspanningsoefeningen.

We werken met een werkboek met praktische, leuke en afwisselende  opdrachten. Niet moeilijk, wel veel inzichten. Het werkboek kan na de training gebruikt worden als naslagwerk 

Na het volgen van dit programma:

 

 

Weet jouw kind welke leermethodes er zijn en hoe het daar gebruik van kan maken

Weet jouw kind welke leermethode het beste bij hem/haar past.

Kan jouw kind zelfstandig een huiswerkplanning maken en daarin terugkerende activiteiten als huiswerk, sport, vrije tijd, een baantje, huishoudelijke klusjes plannen

Heeft het zicht op zijn eigen kwaliteiten en hoe deze in te zetten voor het leren

Weet hoe, wanneer en bij wie het het beste om hulp kan vragen als iets even niet lukt

Weet hoe hij zichzelf weer kan motiveren als het huiswerk maken en leren even niet wil

Kan analyseren hoe het tot een bepaald toetscijfer is gekomen zodat het meer en meer inzicht in zichzelf krijgt

Werkt je kind steeds meer en meer aan het zelfstandig doorlopen van de middelbare school

 

Heb je als ouder steeds meer inzicht in de kwaliteiten van je kind

Weet je hoe je kind het beste kunt helpen bij het leren en maken van huiswerk

Werk je steeds meer aan de zelfstandigheid en ontwikkeling van je kind

Ben je steeds minder tijd kwijt aan het begeleiden van je kind

Hoef je je als ouder dus steeds minder zorgen te maken over de voortgang van je kind

Kun jij meer de taak van ouder op je nemen in plaats van huiswerkbegeleider

Heb je je vragen en twijfels met een professional kunnen delen

Krijg je dus steeds meer en meer tijd voor jezelf en jouw eigen werk

 

De investering voor deze training is € 497,00 (incl. BTW, betaling is evt. mogelijk in 2 termijnen)

 

Hiervoor krijgen jij en je kind:

 

- Een intake-gesprek met ouder(s) live of online

- 5 keer een coachgesprek met zoon/dochter live of online

- 5 uitgebreide lessen/werkboek met oefeningen en alle informatie die je moet weten over de middelbare school

_ Een leerplan gericht op jouw kind

- Een huiswerk stappenplan

- Een herbruikbare huiswerkplanner (lange termijn planning, korte termijnplanning, dagplanning)

_ Een beschrijving van de persoonlijke tekening (een tekening-analyse)

_ Een uitleg bij de Hoe-Ben- Ik- Slim- test

_  Minimaal 5 ontspanningsoefeningen (handig bij toets stress)

_ Na ieder coachmoment een update via de mail zodat je het proces van je kind kunt volgen

_ Een contactmoment 6 weken na afronding van de training

- Tot een half jaar na de training nog de mogelijkheid tot één extra coachmoment

 

 

Wanneer jouw kind door mij gecoacht wordt:

 

Weet het hoe het makkelijker kan leren

Leert het zichzelf beter kennen (hoe fijn is dat in de puberteit?)

Krijgt het meer zelfvertrouwen (en niet alleen op school)

Is het zich bewust van alle mogelijkheden die het in zich heeft

Ervaart het dat het zelf invloed heeft op zijn/haar schoolprestaties

Wordt het zich bewust van zijn/haar kwaliteiten en weet hoe het deze kan inzetten

Is er iemand die naar ze luistert, met ze meedenkt, onafhankelijk is, waar ze hun verhaal kwijt kunnen

 

Kan het ontspannen zichzelf zijn!

 

Waar vind de coaching plaats?

 

Ik werk met werkboeken waarin leuke, speelse, uitdagende opdrachten staan als met gesprekscoaching. We wisselen af. De ene week werkt je kind in zijn/haar werkboek,. de andere week hebben we een gesprek over de opdrachten en gaan we daar wat dieper op in. 

 

De werkboeken ontvangen jullie in de mail, de coaching kan zowel live bij mij in de praktijk (Hulshorst) plaats vinden of online;

net wat jullie voorkeur heeft.