Individuele begeleiding op de middelbare school
Laagdrempelige ondersteuning voor leerlingen die vastlopen
De overstap naar de middelbare school is groot. Sommige leerlingen weten hun plek snel te vinden, anderen blijven worstelen. Ze halen tegenvallende cijfers, maken hun huiswerk niet of onregelmatig, hebben moeite met het plannen van hun schoolwerk, of lijken zich sociaal-emotioneel niet thuis te voelen op school. Voor deze leerlingen kan individuele coaching het verschil maken.
🎒 Voor wie is individuele coaching geschikt?
De begeleiding is bedoeld voor leerlingen in de brugklas of onderbouw die:
-
achterblijvende schoolresultaten laten zien (ondanks een passend advies). Vaak zijn achterblijvende schoolresultaten een eerste signaal dat een leerling niet lekker in zijn vel zit of zijn draai op school niet kan vinden. Samen met de leerling ga ik op onderzoek uit waar de oorzaak ligt. Zo kan een leerling last hebben van faalangst, weinig zelfvertrouwen of simpelweg nooit geleerd hebben om te leren.
-
moeite hebben met plannen, organiseren of structureren van schoolwerk. Overzicht creëren, maken en houden kan voor leerlingen (denk bijvoorbeeld aan leerlingen die binnenkomen met een (vermoeden van) adhd-diagnose een uitdaging zijn. Toch is het kunnen organiseren en overzicht houden van je werk een voorwaarde om tot leren te komen.
-
snel afgeleid, onzeker of faalangstig zijn. Tijdens de coaching kijk ik met de leerling niet alleen naar het inrichten en leren van het schoolwerk maar ook naar persoonlijke kwaliteiten en hoe deze ingezet kunnen worden om effectief te leren. Deze benadering bevordert het zelfvertrouwen.
-
zich moeilijk kunnen aanpassen of buitengesloten voelen. Mijn ervaring is dat veel (hoog)- gevoelige of (hoog) begaafde leerlingen zich anders voelen. Door hierover in gesprek te gaan, te focussen op kwaliteiten en door dit te erkennen neemt het zelfvertrouwen toe en komt de leerling weer tot leren.
Door op tijd in te grijpen met praktische, persoonlijke begeleiding voorkom je grotere problematiek later in het schooljaar.
🧭 Wat houdt de coaching in?
In een individueel traject werk ik met de leerling aan:
-
het versterken van studievaardigheden (leren plannen, huiswerk aanpakken),
-
het ontdekken van een persoonlijke leerstijl,
-
omgaan met perfectionisme of uitstelgedrag,
-
opbouwen van zelfvertrouwen en eigen regie.
De begeleiding is oplossingsgericht en afgestemd op de belevingswereld van de leerling. Uiteraard vind er, indien gewenst en in overleg met de leerling/ouders verslaglegging plaats richting school en/of ouders. Waar mogelijk sluit ik aan bij de bestaande zorgstructuur of werk ik samen met de mentor, ib’er of zorgcoördinator.
De begeleiding kan vanuit school geïnitieerd worden en onder de 'vlag' van school plaatsvinden, uiteraard na toestemming van ouders. Maar het is ook mogelijk om bij de begeleiding ouders volledig te betrekken. Het voordeel hiervan is dat ouders zien en ervaren wat hun kind nodig heeft en daar thuis op kunnen inspringen.
🏫 Coaching op school = laagdrempelig & effectief
Doordat de coaching op school plaatsvindt, is de drempel voor de leerling laag en blijft de begeleiding goed verbonden met de dagelijkse schoolpraktijk. De gesprekken zijn kort, krachtig en praktisch. Dit betekent dat zij kunnen plaatsvinden onder lestijd, waarbij de vakken en het rooster afgewisseld worden. Vaak zijn enkele sessies al voldoende (denk aan een periode van 12-14 weken) om merkbaar verschil te maken in motivatie, schoolresultaten en welbevinden.
📞 Interesse in individuele coaching op school?
Ben jij mentor, docent, ib’er of zorgcoördinator en herken je een leerling in dit verhaal? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek. Samen bekijken we wat nodig is en hoe we de leerling snel weer op weg kunnen helpen.
Is er op school juist behoefte aan de mogelijkheid om meerdere leerlingen eenmalig of kortdurend te ondersteunen ter bevordering van het welzijn van leerlingen op school. Dan is het kinder-/tienercoach spreekuur een mogelijkheid.
"Dank voor je hulp aan L.
Vergeleken met de eerste maanden, zie ik een andere L. Ze leert best veel bij je begeleidingssessies, vooral het leren leren en plannen. Qua cijfers doet ze het ook beter dan voorheen en heeft er weer vertrouwen in."
Mentor Brugklasser
"Allereerst dank voor je hulp.
Ik merk dat S. na de sessies begeleiding het beter wil doen. Ze heeft veel baat bij de behandelde onderwerpen. Ze voelt dat ze nu betere inzicht heeft in schoolzaken. Is ook vrolijk en ziet het positief vergeleken met de laatste maanden.
Mentor Brugklasser
"Namens de school wil ik je hartelijk bedanken voor je hulp aan onze leerlingen. Heel fijn dat we dit als project in zijn geheel aan jou konden overdragen. Dank daarvoor, dat zorgde bij ons voor meer rust".
Projectleider ondersteuning brugklassen