-21 mei 2021-
Er is een spannende tijd aangebroken voor veel middelbare scholieren; de eindexamens!
En waar het normaal gesproken wat langs mij heen ging mogen wij er dit jaar ook aan geloven. Onze oudste dochter doet dit jaar haar eindexamen VWO. Gelukkig is zij er redelijk relaxed onder en ik dus ook. De afgelopen jaren heeft ze laten zien dat ze een iemand is die serieus met haar studie om gaat, consequent is in haar huiswerk maken en leren, bewuste keuzes maakt over wat ze wel en niet maakt en ook nog tijd heeft om af en toe te gamen of met vriendinnen af te spreken.
Ideaal dus voor mij als ouder.
Hoe anders het kan las ik laatst in een ‘help’ post van een moeder. Haar dochter doet dit jaar ook examen maar voert niks uit als het om voorbereiding gaat. Die ligt op de bank te Netflixen of met vriendinnen te appen. Als moeder was ze best een beetje in paniek. Want wat nu?
Het advies wat ze het meeste kreeg was; ‘laat het gaan’. Ze heeft het tot nu toe gewoon gered, ze mag niet voor niks examen doen. En mocht ze het niet halen; ze heeft recht op het maken van haar eigen fouten.
Tja, en daar moet je het dan mee doen. Vertrouwen er in hebben dat je kind het gaat redden. En waarschijnlijk doet ze dat ook. Want inderdaad; alle argumenten kloppen.
Kan deze moeder dan echt niets meer doen? Natuurlijk wel. Maar het roept ook vragen in mij op. Ik ben namelijk benieuwd:
-Waarom maakt deze moeder zich druk? Wat is haar beeld van een goede voorbereiding? Heel hard en hele dagen leren? Misschien heeft haar dochter er bewust voor gekozen op deze manier zich voor te bereiden. Heeft ze gemerkt dat dit misschien de beste manier voor haar is; vooral ontspannen
-Dat deze moeder niet ziét dat ze zich aan het voorbereiden is wil natuurlijk niet zeggen dat het ook niet zo is; het bellen met vriendinnen kan zijn om lesstof te overleggen. Het continue op haar telefoon zitten kan zijn om nog even wat laatste woordjes te leren of video’s over de lesstof te kijken.
-Ook op school wordt er veel aan examentraining gedaan; de lesstof wordt nog een keer doorgenomen, er wordt vast geoefend in de gymzaal, er worden proefexamens gemaakt. Wie weet vindt dochter dat zelf al voldoende.
-Hoe was de afgelopen jaren de voorbereiding voor een toetsweek? Vertoonde dochter hetzelfde gedrag als nu? Hoe ging het toen qua cijfers?
-Is haar dochter zich bewust van welke manier van leren het beste bij haar past, weet ze hoe ze kán leren, is daar aandacht voor geweest de afgelopen jaren?
Kortom, de eindexamen periode is vooral een tijd om het vertrouwen te hebben en uit te spreken in je kind. (Dat je hopelijk al eerder hebt opgebouwd). En mocht je dat niet zijn; heb het er dan over in een open gesprek. Vertel waarom je je ongerust maakt, waar je twijfels zitten. Zodat jouw tiener die ook weer voor je weg kan nemen. Want waarschijnlijk zitten ze alleen in jou. En zo niet, vraag wat je voor hem/haar kan doen om deze periode op een ontspannen manier door te komen.