Spanningen bij basisschool kinderen
De laatste tijd heb ik een aantal berichten ontvangen van moeders die zich zorgen maken over hun dochter op de basisschool. Ze zien dat er spanning en angst is bij hun kind. Wat deze moeders opvalt is dat hun kinderen slechter slapen, minder vaak spelen met andere kinderen dan ze voorheen deden én hun onbevangenheid missen. Waar het eerder blije, vrolijke kinderen waren zien ze nu dat hun dochter anders is.
De afgelopen periode is natuurlijk best een pittige geweest. Voor ons als volwassenen maar zeker ook voor deze jonge kinderen. Bij een gemiddelde leeftijd van 8 hebben ze 25% van hun leeftijd in een onzekere situatie geleefd. Voor een volwassene van 40 dus vergelijkbaar met 10 jaar. Geen wonder dus dat ze nu de situatie weer redelijk terug lijkt te gaan naar ‘normaal’ het opvalt dat er spanningen zijn.
Aan mij de vraag hoe ze hun dochter kunnen ondersteunen. Gelukkig heb ik ze een aantal tips kunnen geven:
Tip 1:
Is je kind graag creatief of schrijft ze graag? Kijk dan eens of een dagboekje iets voor haar kan zijn. Je kunt een blanco boeken kopen en dit haar haar eigen boekje laten maken door het te versieren of een kant en klaar dagboek. Je kunt er ook voor kiezen om een tekenschriftje te kopen. Sommige kinderen tekenen liever dan schrijven. Laat haar voor het naar bed gaan in dit boekje schrijven of tekenen om de dag van zich af te zetten.
Tip 2:
Een alternatief voor het dagboek is de zorgen pot. Een grote pot (bijv een glazen pot van de appelmoes oid) kun je tot zorgen pot maken. Iedere avond laat je je dochter haar zorgen op een briefje schrijven en die in de pot stoppen. De volgende dag, of een andere vaste dag in de week, kunnen jullie samen beslissen wat je met de zorgen wilt doen. Wil ze ze bespreken, weggooien in de prullenbak of bijv. verbranden in het vuur?
Tip 3:
Bekijk eens samen met je partner naar de regels die er in huis gelden. Hebben jullie vaste regels? Zijn die veranderd de laatste periode? Misschien zijn jullie een stuk makkelijker geworden de afgelopen tijd omdat dat niet anders kon. Welke 5 basisregels zijn voor jullie écht belangrijk (denk bijv. aan vaste bedtijden, opruimen van de eigen kamer, de dieren eten geven etc) en kijk of jullie deze weer kunnen terug brengen. Vaste regels en duidelijkheid= veiligheid
Tip 4:
Deze tip heb ik al vaker gegeven maar zou ik zeker nu aanraden. Werk met een planbord dat je voor iedereen zichtbaar ophangt (bij ons hangt hij in de keuken). Nu we een chaotische tijd achter de rug hebben is het fijn om weer even wat structuur te kunnen terug brengen. Op het planbord staat bij ons van alles. We hebben zelfs een periode gehad dat ik op schreef wat we aten die dag. Je kunt een planbord maken met woorden (whiteboard stiften) maar evt ook aan de slag met het maken van picotgrammen.
Tip 5:
Heeft jouw kind een leeftijd rondom de 9 jaar? Het kan ook zijn dat jouw kind in de zogenaamde 9-jaars fase zit. Een fase waarin kinderen ontdekken dat ze steeds meer een eigen ik hebben, groepjes gaan vormen in de klas (denk aan het ‘meidenvenijn’ naar elkaar toe) of zomaar ineens een grote mond kunnen geven. Dit is een normale ontwikkeling en hoéft dus geen effect te zijn van de afgelopen onzekere periode.
Tot slot; komen jullie er met deze tips niet uit of is je kind geen prater? Gun je je kind een stukje ontspanning zonder inspanning? Denk dan eens aan een AccesBars behandeling. AccesBars werkt door lichte aanraking van reflexpunten op het hoofd. Het bracht mij zelf meer vrolijkheid en ontspanning.