Weerstand

-26 oktober 2019-

 

De afgelopen tijd kreeg ik de vraag van een moeder of ik weleens kinderen in mijn praktijk kreeg die weerstand hadden tegen het feit dat ze gecoached zouden worden. Ik moest daar even over nadenken want ik kon me zo geen coachee herinneren waarbij ik dat zo ervaren heb…..

 

“Nee, eigenlijk niet, antwoordde ik, integendeel zelfs. De meeste coachees die bij mij komen geven aan dat ze het heel leuk gevonden hebben, de oefeningen die we doen prettig vinden. Soms komt het weleens voor dat ze een eerste keer spannend vinden. Dat begrijp ik ook heel goed. Ik vind het ook iedere keer weer ook een beetje spannend. Omdat ik individueel werk is ieder traject een avontuur samen met het kind. We ontdekken samen hoe zij in elkaar zit;  wat werkt voor jou en hoe kun jij jouw kwaliteiten gebruiken en inzetten op school. Omdat ik altijd uitga van de kwaliteiten van een kind, en niet wat ze (nog) niet kunnen is de sfeer vaak goed en groeit gedurende de weken het zelfvertrouwen. En dat is mooi, want juist vanuit zelfvertrouwen kun je weer verder groeien. Je durft dan meer dingen te ondernemen wat de kans op succeservaringen weer vergroot.

 

De kinderen die bij mij komen zijn namelijk vaak de kinderen die het op school een stukje lastiger hebben. Hun talenten sluiten niet aan bij de manier van lesgeven op school waar nog altijd de woord- en reken slimme kinderen een voorsprong hebben. Het coachtraject begint dan ook altijd met een intakegesprek met ouders maar ook met een ‘hoe ben ik slim-test’. De talenten die hieruit voort komen zijn de basis voor de verdere coaching.

 

Vaak is het heel mooi om erachter te komen dat jou talent niet op het gebied van rekenen en woorden ligt maar dat je juist wel heel veel talent hebt op het gebied van natuur, zelfkennis of muziek. Deze talenten, die we vaak zien bij beelddenkenden kinderen, zet ik dan voor hen om naar leertips zodat zij op een andere manier leren leren dan alleen het stampen van woordjes of lappen tekst voor aardrijkskunde of geschiedenis.

 

Kortom, nee weerstand is er eigenlijk niet om gecoached te worden. Wél is er soms sprake van een fixed mindset. Een kind met een fixed mindset heeft, kortgezegd, niet de instelling dat het mag en kan leren maar blijft het doen zoals het het altijd gedaan heeft. Tijdens de coaching wordt ook daar aandacht aan besteedt. Hoe krijg je je fixed mindset naar een growth mindset? Welke gedachtes kunnen je daarbij helpen en wat zou je dat op kunnen leveren?

 

Ben jij ook benieuwd naar de talenten van jouw kind? Geloof je dat jouw kind andere kwaliteiten heeft dat het op school laat zien én merk je dat daardoor haar zelfvertrouwen aan het afnemen is….? Ik help jouw kind graag verder!