Ervaringen

De moeder van Margreet vraagt zich af of ik iets voor haar dochter kan betekenen. Haar dochter zit in de brugklas en moeder vindt dat haar dochter snel is uitgeleerd (soms is ze met 10 minuten al klaar met haar huiswerk) en vraagt zich af of ze zo wel voldoende leert. Als ze de planning van het huiswerk van haar dochter controleert geeft ze aan dat ze alles af heeft om vervolgens Netflix te gaan kijken. Alhoewel er nog niet veel onvoldoendes zijn maakt moeder zich zorgen of haar dochter wel over kan gaan van de brugklas naar de 2e klas middelbare school. Ik stel moeder voor met Margreet het programma Ik Leer Leren te volgen. Door dit te doen focus ik met Margreet op het leren leren maar in de praktijk komt tijdens de persoonlijke gesprekken ook een onderliggende oorzaak naar boven waardoor bijvoorbeeld het leren van huiswerk of het maken van een huiswerkplanning niet lukt. 

Samen met Margreet ga ik aan de slag. We starten eerst met een uitgebreide kennismaking via een spel. Omdat het spel persoonlijke vragen bevat leer ik haar zo op een ontspannen manier kennen. Tegelijkertijd observeer ik daarbij het gedrag. Hoe speelt ze het spel? Neemt ze initiatief of is ze juist meer afwachtend? Heeft ze behoefte aan regels en duidelijkheid of start ze zonder overleg? Ook hebben we een goed gesprek over de relatie met haar ouders die ingewikkeld is geworden na de scheiding. Als leidraad gebruik ik het programma Ik Leer Leren. We onderzoeken wie ze is, welke manier van leren bij haar past en hoe ze haar huiswerkplanning het beste kan aanpakken.

Tijdens het 3e coachgesprek ontdek ik samen met Margreet dat ze het echt extreem spannend vindt om haar huiswerk te maken. Ze is zo bang om fouten te maken en maakt daarom haar huiswerk liever niet. Ze heeft op het gebied van het maken en leren van haar huiswerk faalangst ontwikkeld. Ze besteedt daarom weinig tijd aan haar huiswerk en durft haar huiswerk niet thuis na te kijken, zo angstig is ze om te falen.  Bovendien is de scheiding van haar ouders (inmiddels 5 jaar geleden) een last die ze met zich meedraagt. Uit de tekening die ze maakt van haar gezin blijkt dat ze zich letterlijk na de scheiding letterlijk gespleten voelt tussen vader (die een nieuw gezin heeft) en moeder. 

Door met Margreet in gesprek te gaan over de functie van huiswerk (het is juist de bedoeling om fouten te maken en te falen!) en het leren omgaan met fouten pakt ze het maken van huiswerk weer op. Daarnaast bespreken we haar gevoelens over de scheiding, ontdekt ze welke rol bij haar hoort als kind van gescheiden ouders en waar ze 'nee' tegen mag zeggen. Er valt hierdoor een last van haar schouders waardoor ze uiteindelijk met ruime voldoendes over gaat naar 2 HAVO en weer lekker in haar vel zit. 

Margreet, 14 jaar Brugklas*

De moeder van Anna vraagt mijn hulp omdat Anna al een tijdje het gevoel heeft er niet meer bij te horen op school. Ze vertelt dat Anna zichzelf niet meer is. De vrolijke, onbezorgde kan van Anna heeft ze al een tijdje niet meer gezien. Anna beaamt dit. Ze heeft soms het gevoel buiten gesloten te worden, een kenmerk van pesten op school. Ze vertelt dat ze merkt dat ze angstig wordt, niet meer ergens alleen naartoe durft, bang is dat haar klasgenoten haar stom vinden, dat ze niet weet wat ze 'verkeerd' doet en zich 'anders' voelt. Gelukkig heeft Anna een open en goede relatie met haar ouders waardoor ze thuis haar verhaal kwijt kan. Echter, zitten haar ouders ook met hun handen in het haar. Ze hebben al veel geprobeerd, maar ook zij weten het nu even niet meer. Bij ouders is een vermoeden van hooggevoeligheid (HSP) en hoogbegaafdheid (HB). Anna kreeg op de basisschool namelijk al extra lesstof aangeboden.

In overleg met ouders en Anna besluit ik met Anna aan haar zelfvertrouwen te gaan werken aan de hand van het programma Omgaan met je hooggevoeligheid (HSP). We onderzoeken wanneer ze zich niet wel en niet op haar gemak voelt. Samen met Anna onderzoeken we welke kenmerken van  hooggevoeligheid (HSP) en hoogbegaafdheid (HB) ze herkend. Anna herkent hierin veel. Ik leer Anna manieren om meer te ontspannen en we bekijken samen hoe ze negatieve gedachtes over zichzelf kan ombuigen. Ook werken we samen aan de voorbereiding van een gesprek met de pest coördinator en mentor op school. Dit haalt voor haar de spanning van het gesprek weg.

Na een aantal coachsessies geeft Anna aan dat ze meer zelfvertrouwen krijgt. Ze durft weer alleen naar school te fietsen en een boodschap te gaan doen. Ook geeft ze het aan wanneer iemand een vervelende opmerking richting haar maakt en heeft ze goed in kaart welke sociale contacten voor haar ondersteunend zijn "

Anna, 14 jaar 3e klas HAVO*

Samantha is een jonge dame van 17. Op het moment van de coachvraag is zij net begonnen met haar HBO- studie. Ondanks steun van haar ouders die samen met haar een huiswerkplanning blijven maken, lukt het haar niet zich ook aan de planning te houden. Dat is vervelend want zo komt het studeren steeds op het laatste moment aan, haalt ze nachten door en is ze erg vermoeid op het moment van het tentamen. Tijdens het intakegesprek lijken ouders en Samantha alles geprobeerd te hebben en is het op het eerste oog voor mij ook niet duidelijk welke acties er ondernomen kunnen worden zodat Samantha zich wel aan haar huiswerkplanning kan houden. 

Tijdens drie coachgesprekken zoek ik samen met Samantha stap voor stap uit waar het misloopt met haar huiswerkplanning. Uiteindelijk blijkt dat het niet kunnen houden aan haar planning voortkomt uit de manier waarop ze tijdens de lesweken haar lesstof verwerkt. Die is zo ongeorganiseerd dat ze, wanneer het op leren aankomt, haar aantekeningen niet meer kan vinden. Omdat ze dit eerst moet uitzoeken vóórdat ze kan starten met leren is de motivatie om te gaan starten met leren en de al weg op het moment dat ze eigenlijk moet beginnen.

Door dit bewustzijn probeert ze een andere manier van omgaan met de lesstof uit; ze informeert bij klasgenoten en bij vriendinnen en kiest daar iets uit dat beter bij haar past. Uiteindelijk lukt het haar ook om zich aan haar planning te houden.

Samantha 17 jaar, 1e- jaars HBO*

Al een tijdje loopt het niet zo lekker op school met Bowie. Ze komt dagelijks huilend de klas uit en heeft weerstand om naar school te gaan. Ieder ochtend is er veel strijd en gedoe, dan huilt ze en ervaart ze lichamelijke klachten zoals buikpijn. Soms mag Bowie thuis blijven van haar moeder en dan zijn haar klachten snel verdwenen. 's Middags na schooltijd heeft ze altijd het goede voornemen de volgende dag weer positief naar school te gaan maar ondanks dat begint het 's ochtends vaak weer van voor af aan. 

Bowie vindt het moeilijk om te praten maar herkent veel dingen die ik vertel over hooggevoeligheid (HSP) en hoogbegaafdheid (HB). Tussendoor vloeien er bij haar tranen van opluchting en herkenning. Bowie voelt zich eindelijk gezien! Samen met moeder gaat Bowie terug naar school om aan te geven wat ze ontdekt hebben en hoe school daarop kan inspelen.

Terwijl de gesprekken op school lopen behandel ik zowel Bowie als haar moeder met een Acces-Bars behandeling. Beiden voelen zich daarna beter. Met moeder ga ik nog aan de slag met het maken van een weekplanner zodat er meer rust in het gezin komt, iets wat Bowie en de andere gezinsleden merkbaar goed doet. Ook kijk ik met moeder naar het gezinssysteem. Door een systemische opstelling te doen voelt en ervaart moeder de behoeftes van ieder kind binnen het gezin en kan daarop inspelen. Uiteindelijk komt er hierdoor meer rust in het gezin, mede door de beslissing over te stappen naar een andere basisschool.

Bowie, 9 jaar basisschool*

*in verband met de privacy zijn de namen van de coachees en ouders aangepast, de ervaringsverhalen zijn echt