Ontspannen kun je leren

Wanneer je snel gespannen bent is het goed om regelmatig te ontspannen. Ook in situaties waarin je niet gespannen bent. Zo kun je je lijf trainen om snel over te gaan tot ontspanning wanneer je dat nodig hebt. 

Ontspanningstip 1:  De zorgenpot

Dit is een fijne en makkelijke tip die eenvoudig is toe te passen. Op een vast moment van de dag (bijv. tijdens het eten of net voor het slapen gaan) kun je je kind vragen zijn zorgen op kleine briefjes te schrijven en die in een pot te doen. Wanneer je dit 's avonds doet dan kan het zonder zorgen gaan slapen.  Je kunt vragen aan je kind of je de briefjes mag lezen of dat hij/zij ze ongezien in de pot wil doen. De volgende ochtend kunnen ze (in overleg met je kind) eruit gehaald worden om weggegooid te worden of je kunt ze laten zitten. Een andere tip is om ze één keer per week te verbranden in de open haard of op een vuur buiten.

 

Ontspanningstip 2 : Spierspanning en ontspanning

Ook deze tip kan je kind zelf toepassen. Wanneer het in de klas behoefte heeft aan een moment van ontspanning kan het goed stevig op zijn/haar stoel gaan zitten met beide voeten op de grond. Probeer je voeten zo hard mogelijk in de vloer de duwen. Wisselend loslaten en duwen. Doe dit een stuk of 5 keer.

Daarna zijn de knieën aan de beurt. Duw je knieën zo hard mogelijk tegen elkaar en laat ze weer even los. Duwen en loslaten. Dit kun je een stuk of 5 keer doen totdat hij/zij voelt dat het voldoende is.

Hetzelfde kun je doen met je handen tegen elkaar aan. Hard duwen en dan weer loslaten. Ook dit een stuk of 5 keer totdat het zelf voelt dat het voldoende is.

 

Ontspanningstip 3 Visualisatie/OntspanningsApp

 

Kinderen hebben een groot voorstellingsvermogen, zeker de hooggevoelige kinderen zijn vaak beelddenkers. Een visualisatie (in gedachten ergens naar toe gaan) kan dus heel prettig voor ze werken. Je kunt als ouder zelf een visualisatie voorlezen maar je kunt ook op zoek naar een passende App. Er zijn Apps (betaald en gratis) speciaal gericht op kinderen. Kijk en luister (indien mogelijk) goed naar de App, het liefst samen met je kind. Een bepaalde stem of intonatie kan soms irriteren of afleiden en komt zeker bij hooggevoelige kinderen heel nauw. 

Zelf heb ik positieve ervaringen met de Mediation Moments App waar ook visualisaties gericht op kinderen in staan.

Ontspanningstip 4 Goede houding/Ademhaling

In de klas:

Wanneer een kind op school even terug wil komen bij zichzelf en dit ongemerkt wil doen is dit een fijne oefening.

Ga goed stevig op de stoel zitten met beide voeten op de grond. Zo kan de energie goed doorstromen (je kind kan dit zelfs visualiseren, laat hem/haar voorstellen dat de (drukke/belastende) energie van boven zijn hoofd, door zijn lijf stroomt en via zijn voeten de aarde in gaat.

Wanneer het dan de hand op de buik legt (net onder de navel) zakt de ademhaling als vanzelf.

Laat je kind dan een paar keer inademen door de neus (je kunt hierbij eventueel toevoegen; adem positieve/rustige energie in) en uit door de mond (je kunt hierbij eventueel toevoegen; adem drukke/belastende energie weer uit). 

Wil je meer leren over ontspannen en hoe je dat kunt toepassen? Kijk dan eens bij de informatie over de workshop; Ontspannen kun je leren!