Moe...Hoezo dan?

Gepubliceerd op 8 juli 2020 om 12:12

MOE!

 

Is jouw tiener ook zo moe? Hier thuis wel….Echt aan vakantie toe!

Ik zie witte gezichtjes als ze beneden komen en het liefst liggen ze de hele dag in bed. Oké, dat kan ook best een puberhouding zijn maar de oudste gaat ’s avonds ook echt wel op tijd naar bed. De jongste niet, die krijgt juist energie ’s avonds. Liggen wij na een dag werken redelijk op tijd op bed, begint zij met vriendinnen te bellen, haar kamer op te ruimen etc.

 

Maar goed ….tijd voor vakantie dus. Eigenlijk zijn ze allebei wel moe, klaar met school en vooral toe aan vrije tijd waarin even niets hoeft behalve dan dat wat je zelf bedacht hebt (over het algemeen is dat nu niet zo heel veel. In je pyjama rondlopen, gamen, niks doen, hangen en af en toe met iemand afspreken.

Voor mijn gevoel was dat best wel bijzonder. Toe aan vakantie, moe? Waar kun je nu moe van zijn? Terwijl je een periode achter de rug hebt waarin het even wat rustiger aan kon. Je hebt de helft van de tijd school gehad (ze zijn hier online lessen gaan geven), hoefde niet vroeg op te staan (de eerste les begon om 9.00 uur) én je hoefde niet naar school te fietsen door weer en wind en kon daardoor relatief laat opstaan. Waar kun je nu moe van zijn?

Nou dat blijkt dus best te kunnen. De eerste 2 weken van de Lock- down was er inderdaad niet veel te doen. Iedereen stond redelijk in de pauze stand, afwachtend op wat komen zou of alvast bedenken welke mogelijkheden er wel waren. De kinderen hadden dus ook geen les totdat na die eerste 2 weken school weer begon. Online….

Een periode van onderzoeken en uitproberen volgde. Wennen aan de aangepaste tijden (ipv 50 minuten nu 30 minuten les krijgen) , docenten die moesten leren online les te geven, het opzoeken waar en wanneer je dan moest zijn en waar de docent de link had neergezet. En als je hem dan had gevonden kon het zomaar zijn dat de docent er nog niet was, de verbinding weg viel of je per ongeluk uit de les verwijderd was. Of ja…dat je de verkeerde link had aangeklikt en in een keer inlogde bij een andere klas. Uitzoeken wanneer je dan je huiswerk moest maken als er dan geen tijd was voor les en je ook niet naar huiswerkbegeleiding kon.

Al deze dingen hebben niet alleen een beroep gedaan op het aanpassingsvermogen van de docenten maar ook op die van onze tieners. En dat is op zich niet erg want het is ook erg leerzaam. Op een stage, in je werk of ergens anders verloopt ook niet altijd alles volgens plan.

 Maar het kan natuurlijk zomaar zijn dat ze niet alleen te maken hebben gehad met aanpassen op school maar dat er thuis ook een beroep gedaan werd op hun aanpassingsvermogen. (Een van) beide ouders in de zorg werkte en daardoor niet zoveel aanwezig kon zijn, dat er zorgen waren over opa en/of oma die ze nu niet konden zien, dat ouders ziek waren of dat een familielid is overleden. Kinderen van gescheiden ouders die nu bij één ouder moesten wonen omdat wisselen niet toegestaan was. En dat in een periode waarin je geen fysiek contact mag hebben met je vrienden. Terwijl dat juist in deze puberfase zo belangrijk is:  vriendschap, bij de groep horen, fysiek contact, ontdekken wie je bent.

 

 

Daarbij kwam nog eens dat er de laatste periode, nu de docenten inmiddels redelijk gewend waren aan het online lesgeven, er bepaald zou worden of je over zou gaan of niet. En terwijl de ene school iedereen over laat gaan, de ander de ouders laat bepalen werd er hier toch nog van alles georganiseerd. Extra opdrachten, digitale presentaties, een werkstuk, een flyer maken voor de Franse taal, een filmpje maken over je woongebied in het Duits, een wetenschappelijk artikel schrijven over de verspreiding van een virus voor wiskunde.

 

Veel geplande projecten gingen door, aangepast of omgezet naar een praktische opdracht die thuis uitgevoerd kon worden. Toch nog wel een toetsweek gepland maar dan aangepast. Geen extra week om te leren er tussen maar direct en dan 2 toetsen achter elkaar ipv een uur pauze ertussen. Bovendien nog eens met extra gewicht in de schaal. Omdat er in periode 3 niet getoetst kon worden telt deze toets 2x mee. Vooraf bericht krijgen over welke ingang je de school in mag, je handen desinfecteren voor een toets, niet naar je kluisje mogen en direct weer naar huis als je klaar bent. Ook hier werd er dus weer een beroep gedaan op het aanpassingsvermogen van onze tiener.

Aan moeten passen, niet kunnen doen wat jezelf wilt, een volle agenda hebben met dingen die jij niet zelf uitgekozen hebt. En dat in deze bijzondere tijd waarin je je misschien wel extra zorgen maakt of piekert. Het vergt was….dus moe? Ik begrijp het wel nu.

De komende tijd kunnen onze tieners dus gebruiken om heerlijk uit te rusten, bij te komen maar ook om de tijd te nemen om alles op een rijtje te zetten wat hen, en de mensen in hun omgeving, eigenlijk is overkomen.

Merk je dat jouw tiener daar hulp bij nodig heeft? Aarzel dan niet om contact top te nemen. Dan bekijken we samen wat ik voor jullie kan doen. Zodat ook jouw tiener weer ontspannen zichzelf kan zijn.

 

Fijne vakantie!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.